7 دسامبر 2022 - طبق دستورالعمل بالینی که امروز توسط انجمن غدد درون ریز منتشر شد، افراد مبتلا به دیابت از پیشرفت‌ها در داروها و فناوری‌ها برای کاهش خطر هیپوگلایسمی بهره می‌برند.

این دستورالعمل با عنوان "مدیریت افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بالای هیپوگلایسمی: راهنمای تمرین بالینی انجمن غدد درون ریز" به صورت آنلاین منتشر شده است و در شماره چاپی مجله غدد درون ریز بالینی و متابولیسم در ماه مارس 2023 منتشر خواهد شد.

هیپوگلایسمی، اصطلاحی است برای دوره‌های کاهش خطرناک قند خون در افراد مبتلا به دیابت. بیماران مبتلا به هیپوگلایسمی شدید ممکن است بیهوشی یا تشنج را تجربه کنند و این وضعیت می تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی، زندگی اجتماعی، بهره وری کار و توانایی رانندگی ایمن فرد تأثیر بگذارد. هیپوگلایسمی در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و در افراد مبتلا به دیابت 2 که انسولین یا سولفونیل اوره مصرف می کنند، شایع است و بسیاری از افراد قبل از وقوع، علائم آن را تجربه نمی کنند و یا تشخیص نمی دهند و همین امر حوادث بدتری را به دنبال دارد.

هیپوگلایسمی، به عنوان یکی از سه واکنش نامطلوب دارویی قابل پیشگیری توسط وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده شناسایی شده است. بین ژانویه 2007 و دسامبر 2011، مراجعات به بخش اورژانس به دلیل هیپوگلایسمی مرتبط با درمان دارویی، در میان افراد تحت پوشش مدیکربیش از 600 میلیون دلار هزینه داشته است.

این دستورالعمل جدید، دستورالعمل سال 2009 این انجمن را در مورد اقدامات در مواجهه با هیپوگلایسمی در بیماران بستری شده، به روز می کند و فقط بر روی افراد مبتلا به هیپوگلایسمی مرتبط با دیابت تمرکز دارد. این شامل توصیه هایی برای درمان و مدیریت هیپوگلایسمی به طور موثرتر با استفاده از انسولین ها و اشکال جدید گلوکاگون، و پیشرفت در پایش مداوم گلوکز (CGM) و فناوری پمپ انسولین است.

پرفسور Anthony L. McCall، از دانشگاه ویرجینیا در شارلوتزویل، ویرجینیا و رئیس هیئتی که این دستورالعمل را نوشته است، گفت: استفاده از CGMها و پمپ های انسولین در دهه گذشته در میان افراد مبتلا به دیابت از جمله کودکان بسیار رایج تر شده است، همچنین اشکال جدیدی از گلوکاگون به بازار عرضه شده اند. ما مجبور شدیم دستورالعمل خود را برای مطابقت با این پیشرفت ها در زمینه دیابت به روز کنیم. افراد مبتلا به دیابت، مراقبان آنها و متخصصان دیابت، همگی با درک بهتر از بهترین اقدامات و مداخلات، از دستورالعمل ما بهره مند خواهند شد.

توصیه های کلیدی این دستورالعمل عبارتند از:

·        تجویز فرمولاسیون های ساده تر گلوکاگون برای افراد مبتلا به هیپوگلایسمی شدید.

·        استفاده از CGM به جای نظارت بر قندخون با گلوکومتر خانگی و سوراخ کردن انگشتان برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 که چندین تزریق روزانه دریافت می کنند.

·        اجرای برنامه های نظارت و مدیریت قند خون، با استفاده از داده های پرونده الکترونیک سلامت (EHR) برای بیماران بستری در معرض خطر هیپوگلایسمی.

·        استفاده از برنامه های آموزشی ساختارمند برای بیماران بزرگسال و کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 یا دیابت نوع 2، که تحت درمان با انسولین هستند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-12-guideline-ways-hypoglycemia-people-diabetes.html